Gorące tematy: Wolni i Solidarni Smoleńsk Zostań BLOGEREM! RSS Kontakt
Uwaga! Wygląda na to, że Twoja przeglądarka nie obsługuje JavaScript. JavaScript jest wymagany do poprawnego działania serwisu!
8 postów 133 komentarze

Szerszy kontekst

Zeten - Mąż, ojciec, inżynier oprogramowania, nurek

Kondycja rynku prasy w Polsce - analiza

ZACHOWAJ ARTYKUŁ POLEĆ ZNAJOMYM

Władza oznacza rozrywanie umysłów na strzępy i składanie ich ponownie według obranego przez siebie modelu.- George Orwell. Rynek prasy w Polsce na podstawie danych Związku Kontroli Dystrybucji Prasy.

Dzisiejszy wpis poświęcony jest rynkowi prasy w Polsce. Do jego napisania skłonił mnie wysłuchany swego czasu cykl wykładów prof. Piotra Jaroszyńskiego, pt. Miażdżenie świadomości [1], który dotyczył między innymi prasy i jej wpływu na postrzeganie świata przez Polaków oraz inne wypowiedzi profesora [2] i [3].
 
Swoje uwagę skierowałem na materiały "Związku Kontroli Dystrybucji Prasy" [4], dzięki któremu można uzyskać informacje jaka jest sprzedaż dzienników i czasopism poszczególnych wydawnictw. Wziąłem w obroty ostatnie dostępne dane, czyli dotyczące grudnia 2010 [5].
 
Krótkie wyjaśnienie. Ponieważ w zestawieniu są różne typy czasopism: tygodniki, dwutygodniki i miesięczniki to dane zostały znormalizowane do miesiąca w przypadku czasopism. I tak w miesiącu mamy 4 tygodniki, 2 dwutygodniki i jeden miesięcznik. W przypadku dzienników punktem odniesienia jest 1 dzień. W grudniu, objętych kontrolą było 237 tytułów czasopism płatnych (łącznie w miesiącu 44,2 mln sprzedanych egzemplarzy) i 42 dzienniki (łącznie 2 mln dziennie sprzedanych egzemplarzy). Ustaliłem, że próg jednorazowej sprzedaży będzie wynosił 100 tys. egzemplarzy (tygodniki polityczne osiągają sprzedaż właśnie w okolicach 100 tys.) i dzięki temu lista ograniczona została do 49 czasopism i 4 dzienników. Te 49 czasopism  sprzedaje się w skali miesiąca łącznie w liczbie 34,5 mln egzemplarzy, a 4 dzienniki w liczbie 1 mln dziennie. (Ciekawostka.  9 z 49 czasopism to te związane z programem telewizyjnym lub dotyczące seriali, co stanowi 9,9 mln sprzedanych egzemplarzy, czyli 29%).
 
42 z tych 49 czasopism i 3 z 4 dzienników, czyli odpowiednio 86% i 75% są wydawane przez wydawnictwa:
  • Agora SA (kapitał polski i międzynarodowy [patrz komentarze])
  • Ringier Axel Springer Polska sp. z o.o. (kapitał niemiecki)
  • Polskapresse sp. z o.o. (kapitał niemiecki w ramach grupy Verlagsgruppe Passau)
  • Wydawnictwo Bauer sp. z o.o., Spółka komandytowa (kapitał niemiecki)
  • Gruner+Jahr Polska (kapitał niemiecki)
  • Phoenix Press (kapitał niemiecki w ramach grupy Bauer Media Group)
  • Marquard Media Polska (kapitał szwajcarski)
  • Burda Media Polska Sp. z o.o. (kapitał niemiecki)
  • Edipresse Polska (kapitał szwajcarski)
  • Presspublica sp z o.o. (w 51% kapitał brytyjski, 49% Skarb Państwa)
42 z 49 stanowi 86%. Jeśli wykluczymy z tego grona Agorę to 40 z 49 (82%) najbardziej poczytnych czasopism jest w posiadaniu kapitału zagranicznego lub kapitał zagraniczny je kontroluje. Te pisma tworzą nasz światopogląd, kreują modę, styl życia, spojrzenie na wiele problemów. Warto czasami zadać sobie pytanie czytając pisma takich wydawców, czy prezentowana konkretna treść jest w naszym czy czyimś interesie. Dajmy na to, jakiś polityk proponuje nałożenie podatku na towary pochodzące z Niemiec, czy nie będzie przypadkiem tak, ze polskojęzyczne niemieckie media podniosą larum? To raczej pewne. Czy to że mają tak duży udział w rynku i będą bombardować nas informacjami, że taki pomysł jest zły to powinniśmy z niego zrezygnować? Presja wydaje się ogromna... i zazwyczaj działa. Zapytam przewrotnie, czyż nie będzie tak, że im głośniej krzyczą tym jakaś decyzja lepsza jest dla nas? 
Wiele jednak osób podnosi argument, który ma być wyznacznikiem czy jest dobrze czy źle w Polsce, mianowicie „źle o nas piszą na zachodzie”. Takie osoby nie wykazują odrobiny zainteresowania, aby odpowiedzieć na pytanie kto konkretnie pisze o nas źle. Czy opiniotwórcza gazeta, czy podrzędny brukowiec, czy pismo liberalno-lewicowe, czy konserwatywne? Nie, to nie jest dla nich istotne. Istotne jest, że piszą źle, a to wystarczy żeby mieć złe zdanie o działaniach swojego państwa. Czyżby mentalność postkolonialna, o której mówi poeta Rymkiewicz? Coś w tym jest. Zabawne jednak jest to, że gdyby takiej osobie zadać pytanie: „Czy urządzając swój dom, liczysz się z każdym zdaniem swoich sąsiadów? Robisz tak, żeby każdy z nich był zadowolony? Czy raczej robisz po swojemu, a ich uwagi możesz ewentualnie uwzględnić jeżeli uznasz je za słuszne?” Wtedy każdy odpowie, że oczywiście zrobi po swojemu a żaden sąsiad nie będzie mu się wtrącał.
 
Wracając do tematu. Czasopisma o sprzedaży jednorazowej powyżej 100 tys. egz, które nie należą do w/w koncernów:
  • Tygodnik Angora (350 170) - Wydawnictwo Westa Druk Mirosław Kuliś
  • Gość Niedzielny (154 250) - Wydawnictwo Kurii Metropolitalnej Gość Niedzielny
  • Polityka (146 070) - Polityka Spółdzielnia Pracy
  • Wprost (127 343) - Agencja Wydawniczo-Reklamowa "Wprost" sp. z o.o. (80% udziałów posiada Platforma Mediowa Point Group SA [16])
  • Program TV (124 486) - Oficyna Wydawnicza Press-Media
  • Detektyw (109 452) - Przedsiębiorstwo Wydawnicze Rzeczpospolita SA (Spółka Skarbu Państwa, posiada 48,99% udziałów w Presspublica sp. z o.o)
  • Działkowiec (109 021) - Wydawnictwo Działkowiec sp. z o.o.

Dzienniki o sprzedaży jednorazowej powyżej 100 tys. egz, które nie należą do w/w koncernów:

  • Super Express (178 151) - Murator SA

Dane, które posłużyły do badań.

Zestawienie tabelaryczne jednorazowej sprzedaży tygodników, grudzień 2010
Tabela 1. Zestawienie tabelaryczne sprzedaży wybranych czasopism
w skali miesiąca, grudzień 2010

Zestawienie tabelaryczne jednorazowej sprzedaży wybranych dzienników, grudzień 2010
Tabela 2. Zestawienie tabelaryczne jednorazowej sprzedaży
wybranych dzienników, grudzień 2010

Widząc ten stosunek ponad 82% z kapitałem zagranicznym do 18% z kapitałem polskim, przyszła mi nam myśl zasada Pareto 80/20. Czy przypadkiem nie będzie ona działać na rynku prasy w Polsce. Zasada Pareto sprawdza się w innych dziedzinach np. w sprzedaży (20% klientów przynosi 80% zysków, 80% klientów 20% zysku), dlatego gdyby obowiązywała również na rynku prasy to możnaby powiedzieć, wszystko jest w normie. W przypadku prasy mogłaby działać zasada Pareto w następujący sposób: 80% czasopism dostarcza nam 20% potrzebnej nam wiedzy, natomiast 20% powinno nam dostarczać 80% niezbędnych i kluczowych dla nas informacji. Wiadomo, kolorowa prasa sprzedaje się zawsze lepiej,  jednocześnie nie zajmuje się istotnymi problemami kraju, czyli 80(udział)/20(spraw). Natomiast prasa informacyjna powinna stanowić w tym wypadku 20(udział)/80(spraw).
 
Jak to się ma do naszej prasowej rzeczywistości. Najpierw prześledźmy sprzedaż czasopism z kapitałem zagranicznym do kapitału polskiego. 40 czasopism z kapitałem zagranicznym sprzedaje się w liczbie 30,5 mln egz. w skali miesiąca. Natomiast z kapitałem polskim 4 mln. Mamy więc stosunek 89%/11%. W związku z tym 82% (40/49) płatnych czasopism z kapitałem zagranicznym ma 89% udział w rynku sprzedaży. Tym samym 18% czasopism z kapitałem polskim ma 11% rynku sprzedaży. Mało. Kapitał polski na rynku sprzedaży powinien mieć przynajmniej te 18%.
 
W Polsce mamy dość dziwaczną sytuację. Przykładowo gazeta z większościowym kapitałem zagranicznym jak Presspublica (wydawca Rzeczpospolitej) bardziej dba o interes Polaków zajmując się istotnymi problemami, niż Agora, której kapitał jest polski. Pomimy teraz kapitały i zróbmy rozróżnienie na pisma kolorowe i pisma opinii, żeby sprawdzić jak to się ma do zasady Pareto. Pisma opinii (Tygodnik Angora, Gość Niedzielny, Polityka, Newsweek, Wprost) to 3,6 mln sprzedanych egzemplarzy, natomiast pisma kolorowe to pozostałe 30,9 mln. Co nam w końcowym rozrachunku daje 90%(kolorowe)/10%(opinii). O wiele za mało, w stosunku do punktu odniesienia 80/20.  Wychodzi na to, że jest sporo miejsca dla tygodników opinii, bo proporcja nie jest zachowana.Sprawdźmy przynajmniej czy te 10% tygodników opinii dostarcza nam informacji ważnych (teoretycznie 80%). 
 
Jako ważne sprawy możemy uznać np. informowanie o postępie śledztwa w sprawie katastrofy smoleńskiej, stanie finansów państwa, sytuacji demograficznej, polityce prorodzinnej. Z czasopism płatnych zostanie nam więc Tygodnik Angora, Gość Niedzielny, Polityka, Newsweek, Wprost. Z podanej piątki jedynie Gość Niedzielny zachowuje dystans do ferowania wyroków w sprawie katastrofy i powstrzymuje się od zbędnych komentarzy oraz publikowania niesprawdzonych informacji (tzw. wrzutek medialnych). Pozostała czwórka (Tygodnik Angora robi przedruki z pozostałych 3 gazet więc idzie na jedno kopyto) jedzie w tej kwestii po linii rządowo-rosyjskiej. Udział w rynku tych tygodników wynosi 83% (4) do 17% (1). Zasada Pareto świetnie by się tutaj sprawdziła, bo Gość Niedzielny porusza istotne tematy (np. rodzina, demografia, etc), więc możnaby przyjąć, że dostarcza 80% ważnych informacji. Niestety w sprawie katastrofy smoleńskiej nie staje w kontrze do medialnych wrzutek, w związku z tym z braku przeciwwagi siła propagandowego rażenia pozostałych 4 tygodników znacznie wzrasta. Druga sprawa, Gość Niedzielny uważany jest niesłusznie za pismo niszowe, chociaż w rzeczywistości jest liderem na rynku tygodników.
Generalnie jednak problem w tym, że te 5 tygodników opinii powinno dostarczać nam tych 80% ważnych informacji, a tutaj okazuje się, że 4 z 5 pomijają sprawy niewygodne dla partii rządzącej lub co gorsza wspiera propagandę rządu nie siląc się na obiektywizm. Cóż więc taki jeden Gość Niedzielny w takim gronie może zdziałać? Niewiele. Kropla w morzu. Niecałe 1,8% na rynku prasy w Polsce.
 
Pojawiła się ostatnio druga kropla. Jeżeli przyjąć, że nowy tygodnik Uważam Rze będzie trzymał kurs konserwatywny, poruszał kwestie ważne dla obywateli oraz zajmował się sprawą katastrofy smoleńskiej w sposób oparty na faktach to przy szacunkowej sprzedaży 226 tys egzemplarzy udział w rynku tygodników wyniesie wtedy 66% (TA, Wprost, Polityka, Newsweek) do 34% (Uważam Rze, Gość Niedzielny), co dałoby już 4,4% rynku prasy w Polsce. Gdyby tak jeszcze Gazeta Polska przekroczyła magiczny próg 100 tys. sprzedanych egzemplarzy (obecnie 67 319), to udziały w rynku przedstawiałyby się następująco 60% do 40%, a w skali rynku prasy 5,6%. Wtedy można by zacząć mówić, że monopol lewicowo-liberalnych-poprawnych politycznie tytułów zaczyna być przełamywany. Jeśli do tego dojdzie to  albo zaczną pisać jak się rzeczy mają albo wypadną z rynku z kretesem. I o to  przełamanie monopolu powinniśmy zabiegać. Wspierając wartościowe tytuły przyczyniamy się właśnie do tego. Czytajmy OB-CIACHOWE gazety!
 
Nie udało mi się dotrzeć do jednoznacznych danych dotyczących nakładu Naszego Dziennika. W Wikipedii podana jest wartość nakładu w wysokości 150 tys. egz. co szacunkowo przy 65% sprzedaży daje ok. 98 tys sprzedanych egzemplarzy. Jeśli te szacunki są miarodajne to Nasz Dziennik nie ma się czego wstydzić. Na rynku dzienników zajmował by 5 miejsce tuż za Rzeczpospolitą.
 
Arkusz do własnych badań zamieszczam tutaj
 
 
Trendy sprzedaży
 
Porównałem sprzedaż dzienników i tygodników opiniotwórczych w okresie styczeń-grudzień 2010 do tego samego okresu 2009 roku. Wybrane dzienniki to Dziennik Gazeta Prawna, Fakt, Gazeta Wyborcza, Rzeczpospolita, Super Express, a tygodniki to Gazeta Polska, Gość Niedzielny, Newsweek, Polityka, Przegląd, Przekrój, Angora, Tygodnik Powszechny, Wprost.
 
Zmiany w sprzedaży tygodników i dzienników w roku 2010 w stosunku do roku 2009
Tabela 3. Zmiany w sprzedaży tygodników i dzienników w roku 2010 w stosunku do roku 2009
 
Obserwacje są następujące:
  • Łączna sprzedaż wszystkich dzienników w skali roku spadła o 6,8%. Żaden z dzienników nie zaliczył wzrostu. Największy spadek zaliczył Dziennik Gazeta Prawna (18%), następnie Gazeta Wyborcza (10%), Fakt (6%)Super Express (4%) i najmniejszy spadek Rzeczpospolita (3%).
  • Jedynie Gazeta Wyborcza nie zdołała w kwietniu 2010 roku sprzedać większego nakładu niż w kwietniu roku 2009. Praktycznie cały rok 2010 Wyborcza notowała w każdym miesiącu spadki w stosunku do roku 2009. Pozostałe dzienniki zaliczyły w kwietniu 2010 wzrost, niektóre również w innych miesiącach, lecz w końcowym rozrachunku nikt nie poprawił wyniku z roku 2009.
  • Łączna sprzedaż tygodników wzrosła w skali roku o 7,7%6 tygodników zaliczyło wzrost, 3 spadek.  Największy wzrost zanotowała Gazeta Polska (100%), następnie Tygodnik Angora (11%), Newsweek (9%), Gość Niedzielny (5%), Wprost (4%), Przegląd (2%). Największy spadek zaliczył Przekrój (12%), następnieTygodnik Powszechny (6%) Polityka (1%).
  • 3 tygodniki były miesiąc w miesiąc nad kreską w stosunku do roku 2009: Gazeta Polska, Gość Niedzielny i Tygodnik Angora.
Wniosek? Najbardziej opłacalna jest wyrazistość, poruszanie istotnych problemów i koncentrowanie się na analizie faktów, tak jak zrobiła to rekordzistka, czyli Gazeta Polska. Uzyskała 100% wzrost sprzedaży deklasując rywali, najbliższy z nich Tygodnik Angora zanotował 11% wzrost. Zajmowanie się istotnymi problemami społecznymi pomogło Gościowi Niedzielnemu utrzymać stały wzrost przez cały rok. Wzrost sprzedaży Tygodnika Angora, który robi przedruki z innych gazet można tłumaczyć spadkiem poczytności dzienników (Angora wybiera co ciekawsze ich zdaniem artykuły z minionego tygodnia). Wzrost sprzedaży Wprost po objęciu stanowiska redaktora naczelnego przez Tomasza Lisa, można również tłumaczyć zwiększeniem wyrazistości tygodnika (zaczął mocno wspierać linię rządową).
 
Dzienniki sprzedaż skumulowana za rok 2009 i 2010
Tabela 4. Skumulowana średnia sprzedaż wybranych dzienników za rok 2009 i 2010
 

Tabela 5. Skumulowana średnia sprzedaż wybranych tygodników za rook 2009 i 2010
 
Zmiana procentowa w sprzzedaży wybranych dzienników za 2010 w stosunku do 2009
Tabela 6. Procentowa zmiana w jednorazowej sprzedaży wybranych dzienników
w roku 2010 do roku 2009
 
Procentowa zmiana w sprzedaży wybranych tygodników w roku 2010 do roku 2009
Tabela 6. Procentowa zmiana w jednorazowej sprzedaży wybranych tygodników
w roku 2010 do roku 2009
 
Arkusz do własnych badań zamieszczam tutaj.
 
 
Coś więcej o tych koncernach prasowych w Polsce.
 
Agora SA (kapitał polski i międzynarodowy[patrz komentarze]- spółkę zakładali, m.in. Andrzej Wajda i Zbigniew Bujak) [6]
 
Lista wybranych tytułów (w nawiasie podana liczba sprzedanych egzemplarzy z jednorazowego nakładu w grudniu 2010, kursywą oznaczono czasopisma płatne o sprzedanym nakładzie powyżej 100 tys. egz, pogrubieniem oznaczono gazety i tygodniki opiniotwórcze o sprzedanym nakładzie powyżej 100 tys. egz.). 
 
Dziecko - Miesięcznik Troskliwych Rodziców (57 517), Logo (48 389), Ogrody, Ogródki, Zieleńce (14 167), Metro (318 233), Lubię Gotować (21 049), Kuchnia. Magazyn dla Smakoszy (29 962), Ładny Dom (23 989), Kwietnik (24 441), Cztery Kąty (99 033), Avanti (160 860), Świat Motocykli (27 371), Gazeta Wyborcza (296 266)Poradnik Domowy (454 379) 
 
Agora ponadto jest właścicielem lub współwłaścicielem:
  • w radiach: TOK FM, Roxy FM, Radio Złote Przeboje, Radio Blue FM, 
  • w ogólnopolskiej agencji outdoorowej AMS, 
  • w portalu Gazeta.pl, serwis ogłoszeniowego Aaaby.pl 
Nie można mieć co do tego wątpliwości, że media informacyjne w ramach tej samego koncernu będą prezentować tę samą interpretację faktów czy też linię polityczną. Czyli, jeżeli Gazeta Wyborcza coś napisze, to w ten sam deseń będą nadawać TOK FM i Gazeta.pl co wydaje się naturalne. Dlaczego o takiej oczywistości przypominam, właśnie po to aby zdawać sobie sprawę, że jeżeli słyszymy tę samą informację w różnych mediach (prasa, radio, telewizja, Internet) to nie znaczy, że jest ona obiektywna. Może się tak zdarzyć, że wszystkie media z których korzystamy należą do tego samego koncernu lub prezentują podobną linię polityczno-światopoglądową. Większość osób daje złapać się w tę pułapkę. Odbija się od poszczególnych mediów głównego nurtu, które w większości są liberalno-lewicowe. Równowagi nie da się uzyskać stawiając w opozycji do tego Gościa Niedzielnego, Rzeczpospolitą, Gazetę Polską, czy Nasz Dziennik bo to wciąż za mało. Nadzieją, która może stanowić wyłom w tym swoistym układzie medialnym jest nowy tygodnik „Uważam Rze”. Ostatni numer tego tygodnika ma nakład 348 tys. egz. Jeżeli przyjmiemy, że sprzedawane jednorazowo jest 65% nakładu (średnio tyle wychodzi dla Wprost, Newsweek i Polityki) to otrzymujemy 226 tys. sprzedanych egzemplarzy. Jeżeli te dane się sprawdzą, a to będziemy wiedzieć za 2-3 miesiące z danych ZDKP to „Uważam Rze” już jest liderem na rynku tygodników opiniotwórczych. 
 
Ringier Axel Springer Polska Sp. z o.o. (kapitał niemiecki)  [7]
Forbes. Profit (36 415), Auto Świat (102 918), Sport (6 716), Newsweek Polska (117 998), Przegląd Sportowy (43 755), Fakt Gazeta Codzienna (428 559), Dziewczyna (45 740), Popcorn (68 503), Komputer Świat (43 834), Auto Świat 4x4 (21 795), Auto Świat Extra (24 351), Komputer Świat Ekspert (13 617), Play! (12 064), Auto Świat Poradnik (42 263) 
 
W czerwcu 2009 roku Axel Springer wykupił pakiet 49 proc udziałów w firmie Infor PL, która od września 2009 roku wydaje Dziennik Gazeta Prawna. 
 
Polskapresse sp. z o.o. (kapitał niemiecki w ramach grupy Verlagsgruppe Passau)  [8]
Polska Gazeta Krakowska (25 746), Polska Dziennik Zachodni (70 985), Polska Głos Wielkopolski (43 674), Polska Dziennik Łódzki (38 197), Polska Metropolia Warszawska (5 983), Jarmark (7 666), Echo Miasta (332 478), Dziennik Bałtycki (41 410), Express Ilustrowany (48 500), Polska Kurier Lubelski (7 371), Polska Gazeta Wrocławska (26 194), TeleMagazyn (820 252) 
 
Polskapresse jest współwłaścicielem serwisów gratka.pl, alegratka.pl, motofakty.pl, gruper.pl i właścicielem serwisów naszemiasto.pl, wiadomosci24.pl oraz polskatimes.pl 
 
Wydawnictwo Bauer sp. z o.o., Spółka komandytowa (kapitał niemiecki) [9] [10]
Auto-Moto. Miesięcznik Zmotoryzowanych (42 104), To & Owo (463 680)Świat & Ludzie (200 633), PC Format (73 519), CD Action (83 778), Życie na Gorąco (579 981), Twoje Imperium (307 254), Tele Świat (432 146), Magazyn dla Rodziców Mam Dziecko (59 289), Świat Seriali (223 572), Fun Club (59 991), Magazyn Telewizyjny Kurier TV (224 672), Bravo Sport (96 291), Świat Kobiety (503 066), Bravo (202 627), Bella Relaks (105 226), Bravo Girl (68 771), TV14 (222 295), Show (375 273), Chwila dla Ciebie (323 814), Super TV (212 321), Na Żywo (162 715), Pani (94 622), Kobieta i Życie (438 948), Tina (508 973), Tele Tydzień (1 146 953), Twist (82 178), Tele Max (217 637), Rewia (240 130), Imperium TV (106 847), Motor (114 975), Twój Styl (217 648), Takie jest Życie (116 895) 
 
Wydawnictwo Bauer wchodzi w skład grupy Grupy Bauer Media. W ciągu roku sprzedaje ok 350 mln egzemplarzy wszystkich pism, co w przeliczeniu na dzień to 1 mln egzemplarzy kolorowych pism. 
 
Do Grupy Bauer media należą również: 
  • Phoenix Press 
  • Grupa RMF (RMF FM, RMF MAXXX, RMF MAXXX.TV, RMF Classic, Miasto Muzyki) 
  • Interia.pl 
 
Gruner+Jahr Polska (kapitał niemiecki)[11]
Focus Poznać i Zrozumieć Świat (75 970), Moje Mieszkanie (42 159), Claudia (228 981), Naj (172 537), Moje Gotowanie (36 054), Focus Historia (32 784), Gala (79 720), Glamour (128 905), National Geographic Edycja Polska (53 473) 
 
Phoenix Press (kapitał niemiecki w ramach grupy Bauer Media Group)[12]
Kalejdoskop Losów (36 582), Sekrety i Namiętności (25 113), Na Ścieżkach Życia (43 777), Najlepsze Panoramy (33 455), Z Życia Wzięte (235 138), Sukcesy i Porażki (128 408), Czas na Relaks (57 425) 
 
Marquard Media Polska (kapitał szwajcarski) [13]
Playboy (47 535), Voyage - Magazyn o Podróżach (13 551), Hot Moda & Shopping (84 540), CKM - Czasopismo Każdego Mężczyzny (78 626), Olivia (170 264), Shape (27 810), Joy (175 768), Cosmopolitan (103 195) 
 
Burda Media Polska Sp. z o.o.  (kapitał niemiecki) [14]
In Style - Edycja Polska (77 116), Top Gear (59 937), Chip (28 915), Dobre Rady (490 938), Elle (68 580), Przyślij Przepis (734 409), Sól i Pieprz (20 634), Elle Decoration (15 666), Przepis na Ogród (77 158), Mój Piękny Ogród (45 566), Burda (24 668), Samo Zdrowie (50 528) 
 
Presspublica sp. z o.o.(49% udziałów w Presspublice posiada Skarb Państwa, a 51% brytyjska grupa Mecom) [15]
Parkiet Gazeta Giełdy (5 997), Rzeczpospolita (109 563), Życie Warszawy (2 515) 
 
Presspublica zaczęła wydawać „Uważam Rze inaczej pisane”. Szacunkowo jednorazową sprzedaż przy obecnym nakładzie 348 tys. można ocenić na ok. 226 tys. egzemplarzy. 
 
Edipresse Polska  (kapitał szwajcarski)[16]
Party Życie Gwiazd (436 714), Dom & Wnętrze (15 742), Mamo, to Ja (50 882), Twój Maluszek (5 646), Viva (287 999), Cienie i Blaski (71 353), Vita - Magazyn o Zdrowiu (53 295), Uroda (40 525), Pani Domu (328 076), Przyjaciółka (478 196), Twoje Dziecko (50 981).
 
Odnośniki do artykułów:
 
Uaktualnienie nr 1. 2011.03.24 12:40: W związku z brakiem pewności jaki kapitał kontroluje Agorę, zmieniony został zapis dot. Agory z "kapitał polski" na "kapitał polski i międzynarodowy"
 
Uaktualnienie nr 2. 2011.03.28 10:00: W dzisiejszym wydaniu "Uważam Rze" nr 8/2011 podane są pierwsze oficjalne wyniki sprzedaży tygodnika. Sprzedaż nr 6/2011 wyniosła 147 tys egz. przy nakładzie 337 tys, co daje sprzedaż na poziome 44% nakładu. Jak już podałem w analizie sprzedaż pozostałych tygodników jest na poziomie 65% nakładu.  Wnioskuję z tego, że:
  1. Tygodnik dociągnie poprzez reklamę i inne formy promocji do tych 65% przy utrzymaniu obecnego nakładu
  2. Obniży nakład aby osiągnąć 65% sprzedaży z nakładu, co dawałoby nakład na poziomie 226 tys egz
  3. Przy zachowaniu obecnych proporcji podwyższy cenę tak aby zrekompensować straty wynikające z przemiału większej części nakładu

Wg mnie optymalną strategią jest uzyskanie jak największego rynku przy zachowaniu nakładu, czyli pkt 1. Gdy przez kilka tygodni sprzedaż nie będzie znacząco wzrastać to zastosowanie strategi z pkt 2, czyli dopasowanie nakładu do wskaźnika 65% (liczba tygodni takiego badania rynku to już zależy od finansów). Zastosowanie pkt 3 skutkuje zatrzymaniem przyrostu sprzedaży, więc ten pkt powinien być brany ostatecznie pod rozwagę.

KOMENTARZE

  • @autor
    Szacun.
  • niezły kawalek poletka
    Polecam wysłać do redakcji nE.
    Pozdrawiam
  • @Pablo Pakero
    Już posłałem do ŁŁ.
    Pozdrawiam
  • nie do wiary, że są ludzie, ktorzy to kupują.
    Jest przecież Gość Niedzielny, Niedziela, Nasz Dziennik, swietne czasopisma.

    Ludzie, jak nie ocalimy katolicyzmu, zginiemy.
    Niech nasze dzieci widzą, że interesujemy się wiarą.
    Dajmy im przykład, a prawidłowo wzrosną.
  • Agora...
    ...kapitał polski - to chyba żart!!! Fakt, że założycielami spółki byli m.in. Bujak, Paszyński czy Wajda nie ma tu nic do rzeczy.
  • @orlandofurioso
    Zgadza się, ale formalnie tak to wygląda, że kapitał jest polski. Zainteresowani wiedzą lub domyślają się jak się sprawy mają. Nie napiszę przecież, że Agora to kapitał zagraniczny jeżeli nie dotarłem do informacji to jednoznacznie potwierdzającej. Jeżeli możesz takie coś wskazać to naturalnie uaktualnie mój wpis. Np w przypadku ITI sposób powstania firmy opisuje http://monsieurb.nowyekran.pl . Jeżeli masz dostęp do analogicznych danych dla Agory, chętnie się z nimi zapoznam.

    Analiza generalnie wykazuje, że jest kiepsko. Jeżeli Agorą wliczyć w pozostałe koncerny zagraniczne to będziemy mieli:
    "W związku z tym 86% (42/49) płatnych czasopism z kapitałem zagranicznym ma 90% udział w rynku sprzedaży. Tym samym 14% czasopism z kapitałem polskim ma 10% rynku sprzedaży."

    Pozdrawiam.
  • @ AUTOR
    JA PIER-NI-CZĘ!

    To jest jakaś praca magisterska czy coś? ;-)

    Chapeau bas, mości Autorze, za taką analizę...
  • @Zeten
    Np. w roku 2004 12.5 % akcji Agory miała Cox Enterprise Media Group, inwestor amerykański ściągnięty przez W. Rapaczyńską. Nie dysponuję obecnie żadnymi danymi na temat ponad 57 % akcjonariatu określanego jako "free float". Chciałbym, abyś mnie dobrze zrozumiał: uważam tylko, że stwierdzenie "kapitał polski" wobec Agory to stwierdzenie aprioryczne. To raczej "kapitał polski i międzynarodowy", który jest niemożliwy do zdefiniowania wg.kryterium kraju pochodzenia. I o to chodzi!
    Pozdrawiam serdecznie.
  • @MisQot
    Teraz to już raczej dokorat ;)
  • @orlandofurioso
    Ok. Masz rację. Struktura akcjonariatu pozostawia otwartą kwestię kto ma większość głosów. http://www.agora.pl/agora_pl/1,66410,5304661.html
    W takim uaktualniam swój wpis.
    Pozdrawiam
  • @Łażący Łazarz
    Ale trafiłeś. Taka analiza serwisów informacyjnych już mi od pewnego czasu chodzi po głowie i się do niej przymierzam. Mam zamiar oprzeć ją m.in. na Alexa rank. Tyle, że to wymaga znacznie więcej pracy niż ta obecna analiza nad którą spędziłem kilka nocy.
    Do takiej analizy serwisów warto by stworzyć listę opiniotwórczych stron z prawa i lewa, które należałoby w niej uwzględnić, bo w Alexa rank jest dostęp do pierwszych 500 najpopularniejszych stron polskiego Internetu, natomiast wiele taki stron znajduje się poza tą 500. Tylko jak pozyskać listę takich stron? Musielibyśmy przeprowadzić akcję ich zbierania. Wystarczyłyby adresy podawane w komentarzach. Miałbym pole do poszerzenia analizy.
  • @Zeten
    Szczerze mówiąc obecna struktura akcjonariatu wydaje się kwestią drugorzędną. Istotne jest to, kto ma akcje uprzywilejowane oraz kwestia czy posiadacze dużych, kilkunastoprocentowych pakietów (niezależnie od narodowości) są zadowoleni z wyników finansowych spółki. Jeśli tak, to nie będą się wtrącać w strategię przedsiębiorstwa, ani w aspekty polityczno-ideologiczne jego przedsięwzięć. Ale powtarzam, moje uwagi odnoszą się do kwestii drugorzędnych. Podstawowe pytanie brzmi:czy większość mediów funkcjonujących w Polsce (włączając w to media należące w całości lub części do skarbu państwa) reprezentują interesy państwa i społeczeństwa polskiego? Odpowiedż jest oczywista.Nie.
    Tzw. niewidzialna ręka rynku zrobiła swoje. Raz jeszcze pozdrawiam i obiecuję, że nie będę się już czepiał drobiazgów.
  • @Zeten
    To moje:
    http://www.nowyekran.pl/
    http://www.niezalezna.pl/
    http://wpolityce.pl/
    http://wolnapolska.pl/
    http://wolnemedia.net/
    http://nczas.com/
    http://www.bibula.com/
    http://www.mypis.pl/
    http://www.uwazamrze.pl/
    http://www.naszdziennik.pl/
    http://www.wp.pl/
    http://www.onet.pl/
    http://www.salon24.pl/
    http://www.economist.com/
    http://www.niepoprawni.pl/
    http://www.o2.pl/
    http://www.pb.pl/
    http://www.psz.pl/
    http://www.aferyprawa.com/

    http://www.bankier.pl/
    http://www.money.pl/
    http://www.monitorpodatkowy.pl/

    Jeżeli można coś dodać... to fajnie jakby ta analiza obejmowała najpopularniejsze blogi z rożnych dziedzin.

    http://www.vagla.pl/
    http://korwin-mikke.pl/
    http://dwagrosze.blogspot.com/

    O tych gdzieś czytałem, że są opiniotwórcze ... ale nie wyrobiłem sobie jeszcze opinii. :)
    http://wojciechbialek.blox.pl/
    Blog Pawła Szczepanika
    Blog Piotra Kuczyńskiego
  • @Pablo Pakero
    Dzięki
  • uaktualnienie
    W dzisiejszym wydaniu "Uważam Rze" nr 8/2011 podane są pierwsze oficjalne wyniki sprzedaży tygodnika. Sprzedaż nr 6/2011 wyniosła 147 tys egz. przy nakładzie 337 tys, co daje sprzedaż na poziome 44% nakładu. Jak już podałem w analizie sprzedaż pozostałych tygodników jest na poziomie 65% nakładu. Wnioskuję z tego, że:
    - Tygodnik dociągnie poprzez reklamę i inne formy promocji do tych 65% przy utrzymaniu obecnego nakładu
    - Obniży nakład aby osiągnąć 65% sprzedaży z nakładu, co dawałoby nakład na poziomie 226 tys egz
    - Przy zachowaniu obecnych proporcji podwyższy cenę tak aby zrekompensować straty wynikające z przemiału większej części nakładu
    Wg mnie optymalną strategią jest uzyskanie jak największego rynku przy zachowaniu nakładu, czyli pkt 1. Gdy przez kilka tygodni sprzedaż nie będzie znacząco wzrastać to zastosowanie strategi z pkt 2, czyli dopasowanie nakładu do wskaźnika 65% (liczba tygodni takiego badania rynku to już zależy od finansów). Zastosowanie pkt 3 skutkuje zatrzymaniem przyrostu sprzedaży, więc ten pkt powinien być brany ostatecznie pod rozwagę.
  • @Zeten
    W ramach promocji mogliby część tego co zostało rozdać na ulicach.
  • @Pablo Pakero
    To też jest skutecznym sposobem. Bardziej wartościowa wersja "Metra" ;)
  • ciekawy materiał
    5*

OSTATNIE POSTY

więcej

ARCHIWUM POSTÓW

PnWtŚrCzPtSoNd
      1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30      

ULUBIENI AUTORZY

więcej